14. února 2018

Taková všední dopoledne (na rodičovské…)

          Trávení všedních dopolední bylo pro mě ze začátku batolecího období starší dcery docela oříšek. Kromě toho, že mi všechna ta dopoledne přišla děsně stejná (a já stereotyp opravdu nerada…), jsem měla pocit, že by to chtělo už i něco víc, než jen chodit ven na hřiště nebo prostě nějak zaplácat ten dopolední čas... K tomu jsem navíc řešila klasické dilema, jak skloubit všechny ty dopolední povinnosti (= dát sebe i domácnost opět do jakžtakž přijatelného stavu, nachystat oběd atd.) a zároveň přitom nějak smysluplně zabavit dceru. A nejlépe ji zároveň zabavit i aktivně, aby se unavila a po obědě usnula, protože její po-obědní spánek pro mě znamenal alespoň chvíli klidu na svoje věci (a třeba i psaní blogu :-)). Prostě mi tehdy chyběl systém…

         Nicméně postupně jsem si (tak trochu metodou pokus-omyl) nějaký systém přece jen vypracovala a dnes – na rodičovské s mladší dcerou – už mám trávení dopolední snad celkem vychytané a ke spokojenosti nás obou (ale uznávám, že není každý den posvícení… jako zrovna dnes!). Ten můj systém v podstatě spočívá v tom, že jsem nám vytvořila několik dopoledních programů, které v týdnu různě podle nálady, počasí a energie obměňuji. A vlastně i tím, že s dcerou nějakou tu hodinku a půl spolu aktivně strávíme při různých činnostech, si pak dcera chvíli vystačí sama a mně vznikne pro změnu zase časový prostor pro onen úklid a nachystání obědu :-).

Jít ven
          Jít se provětrat na vzduch je samozřejmě jedna z možností, jak aktivně strávit dopolední čas.
V jarních a letních měsících je to jednodušší – stačí zajít na nejbližší hřiště nebo vyběhnout ven na zahradu (či terasu) a o zábavu je většinou postaráno. Ovšem horší je to, jakmile se zkrátí dny a venku začne být nevlídně a mokro… Jen tak se toulat po okolí moc nejde, protože holky (alespoň ty moje) si to rychle přeberou tak, že se mají proběhnout a pohrát si… což pro mě pak znamená odpolední praní a čištění všeho bahnem a břečkou zasaženého (tudíž všeho!). Situaci občas zachrání (dostatečná) sněhová nadílka, kdy stačí chytnout boby a vyrazit na nejbližší kopec nebo se alespoň vyřádit ve sněhu. Jenže občas u nás znamená opravdu jen občas!, a tak jít se vyvětrat v zimních měsících většinou skončí jen výletem do obchodu…

Kroužky
          Kroužky pro batolata jsou prima způsob, jak zábavně strávit jedno dopoledne v týdnu (nebo klidně i víc, ale není to zase úplně levná záležitost…). Každopádně já je s holkami měla ráda (psala jsem o nich už tady), protože byly kombinací hned několika aktivit – holky se nejen provětraly a proběhly venku (cestou tam a zpátky), ale ještě si i pohrály s dalšími dětmi a snad si i něco skrze básničky a další interaktivní zábavu odnesly. Navíc já si tím, že chvíli zábavu vymýšlel někdo jiný :-), mohla trochu odpočinout... Nicméně pro nás jsou batolecí kroužky už minulostí, protože i má mladší z této zábavy vyrostla, a tak kroužek nahradí na pár dopolední soukromá školička…

Interaktivní hračky a další pomůcky
          Tak ty jsem si oblíbila hodně! Kolikrát si říkám, jestli práce/hraní si s nimi baví víc mě nebo holky :-) Jejich výhodou je navíc značná různorodost, takže jejich obměnou se dá procvičovat zase jiná dovednost… Některá dopoledne tak máme spíše:
  1. kreativní – modelujeme z plastelíny buď klasicky, co nás napadne, nebo s pomocí různých vykrajovátek, sad a obrázků (dají se sehnat v tradičních papírnictvích). Malujeme pastelkami, voskovkami, barvičkami, případně tím co je zrovna po ruce :-). A oblíbené u nás jsou i vodové omalovánky, knihy a časopisy se samolepkami nebo různé kreativní předpřipravené sady z papírnictví.
  2. čtecí – čteme říkadla nebo jen tak listujeme nejrůznějšími knížkami, ať už jsou magnetické, vyskakovací nebo klasické papírové.
  3. vzdělávací – skládáme puzzle, mozaiky nebo plníme (ehm… tedy hlavně holky) úkoly v časopiscích pro malé děti. Díky těmto časopisům si procvičí barvy, motoriku, postřeh a snad si i rozšíří obzory…
         
         A především časopisy pro malé děti jsou u holek hodně oblíbené a každá má ten svůj :-) Starší se měsíc co měsíc těší na Puntíka, který obsahuje hodně kreativních nápadů, jež ale nejsou nikterak složité. Každé číslo se také věnuje především tomu, co je pro daný čas typické (únorové číslo je především karnevalové) a originální a milou formou vysvětluje a představuje různé události v roce atd.. S mladší dcerou zase občas otevřeme časopis Kutílek, který pro změnu pracuje především s procvičováním pomocí nálepek. A možná i díky tomu vlepování u toho vydrží i ti neposední dvouletí, kteří se tak zároveň učí barvičky a různé poznávání a procvičují postřeh.

          Takto strávená dopoledne u malého dětského stolečku v pokojíku mám hodně ráda a díky tomu, že se dnes v papírnictví a hračkářství dá sehnat plno nejrůznějších propriet a kreativních sad, nám jen tak naštěstí nezevšední... 

Hrací dopoledne
         A nakonec jednou za čas nám dávám i volné dopoledne, protože si myslím, že by se děti měly naučit i umět se zabavit samy. Najít si nebo vymyslet vlastní zábavu, aby rozvíjely svou kreativitu a tvořivost. Je sice pravda, že mě pak stojí část odpoledne ty výplody dceřiné tvořivosti zase poklidit a uvést pokojík opět do původního stavu, ale zároveň kolikrát žasnu, co zas dokázala vymyslet :-). V neposlední řadě jsou pak i tato dopoledne dobrá tehdy, když potřebuji rychle stihnout plno věcí a na zábavu nemám ani myšlenky… Sice pak hrozí, že po obědě dcera neusne, ale v tom případě se dají výše popsané aktivity zařadit v čase jejího obvyklého spánku. A tím, že už i já mám hotovo, se můžu zase na společný čas s dcerou plně soustředit…



          Kombinací těchto aktivit nám tak vznikají celkem rozmanitá (a ne stereotypní) všední dopoledne, která jsou občas i docela zábavná :-) A díky nim nejen většinou stihnu i vyřídit všechny ty dopolední povinnosti (nebo alespoň jejich větší část…), ale také si ta dopoledne zvládneme i spolu smysluplně užít…

Žádné komentáře:

Okomentovat